تاریخ اجرایی شدن ثبت آنی

اجرای ثبت آنی در دفاتر اسنادرسمی از 15 شهریور الزامی است

اجراي پروژه ثبت آني به مدت دو هفته به تعويق افتاد و اين طرح از پانزدهم شهريور ماه الزامي است.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني كانون سردفتران و دفترياران ، با درخواست دشتي اردكاني ، رييس كانون سردفتران و دفترياران و موافقت رياست سازمان ثبت اسناد و املاك كشور و به منظور آمادگي بيشتر همكاران براي اجراي طرح ملي ثبت آني، اين طرح كه مقرر بود از ابتداي شهريور ماه سال جاري اجرايي شود، دو هفته به تاخير افتاده است.

دفاتر اسنادرسمي در اين بازه زماني مي توانند از نرم افزار ثبت آني استفاده كنند، بعد از اين دوره، ثبت اسناد با نرم افزار ثبت آني از 15 شهريور ماه الزامي خواهد بود و عمل به شيوه سنتي براي ثبت اسناد امكان پذير نيست.

منبع  : http://www.notary.ir/node/66356

                    خیلی مهم : بزرگترین تحول در دفاتر اسناد رسمی

ثبت آنی 

برابر اطلاعات منتشره بزرگترین تحول در نحوه عملکرد دفاتر اسناد رسمی در شرف وقوع می باشد و کلیه همکاران می بایست خود را برای این تحول بزرگ آماده وکاملن مسلح نمایند .

برابر گزارشات ، ثبت آنی از اول شهریور اجرایی خواهد شد و کلیه دفاتر اسناد رسمی می بایست اسناد خود را از طریق نرم افزار ارائه شده در پرتال سازمان ثبت اجرا نمایند و دیگر نمی توانند از نرم افزارهای موجود در دفترخانه استفاده نمایند . پس لازم است که کلیه همکاران گرامی از همین امروز اقدام به فراگیری روش استفاده از سیستم ارائه شده توسط سازمان ثبت نمایند .

فایل های ارائه شده در ذیل توسط سایت کانون سردفتران تهیه و دراختیار همکاران می باشد . لطفن پس از دانلود این اطلاعات از آن بهره لازم را کسب فرمایید.

1 – راهنمای کلی سامانه ثبت الکترونیکی اسناد

2 – راهنمای نکات مشترک درکارکرد بافرم ها در سامانه ثبت الکترونیک اسناد

3 – راهنمای صدور سند بیع قطعی غیرمنقول درسامانه ثبت الکترونیک اسناد

4 – راهنمای صدور سند بیع قطعی منقول وسایل نقلیه در سامانه ثبت الکترونیک اسناد

5 -  راهنمای صدور سند بیع قطعی منقول  ( سایر اموال )در سامانه ثبت الکترونیک اسناد

6 – راهنمای صدور سند وکالت فروش اموال غیر منقول در سامانه ثبت الکترونیک اسناد

اخبار انتخابات کانون سردفتران و دفتریاران مازندران

این خبر به نقل از وبلاگ جامعه سردفتران ودفتریاران مازندران می باشد

 در روز سه شنبه مورخ 92.05.22 جلسه هیات محترم نظارت برگزاری انتخابات کانون تشکیل و تصمیمات زیر اتخاذ گردید:

1 -  تاریخ برگزاری انتخابات به  92.07.05 تغییر یافته و نهایی شد.

2 -  محل برگزاری انتخابات دانشگاه آزاد اسلامی نور تعیین شده که در همین جا از عنایت و همکاری ریاست محترم دانشگاه و همکاران محترمشان و ریاست محترم ثبت اسناد نور که مقدمات این امر را فراهم نمودند تشکر می شود.

3 -  صلاحیت تمام همکاران محترم (سردفتران و دفتریاران) که بعنوان نامزد عضویت در هیات مدیره ثبت نام نمودند مورد تایید قرارگرفت لذا این عزیزان اجازه دارند از تاریخ    92.06.20  به  تبلیغات  بپردازند.

4 -  با توجه به تغییر زمان انتخابات آخرین فرصت برای ارائه گواهی عدم سوء پیشینه   92.06.15 تعیین  شد.

اخبار تکمیلی و اسامی نامزدهای انتخابات متعاقبا به استحضار عزیزان خواهد رسید.

روابط عمومی جامعه سردفتران و دفتریاران

شبی بیاد ماندنی

عید فطر برشما مبارک 







نامه کمیته حقوقی جامعه وبلاگ نویسان حوزه دفاتر اسناد رسمی

جامعه مجازی وبلاگ نویسان حوزه دفاتر اسناد رسمی

 

هیئت مدیره محترم کانون سردفتران

 

با سلام و عرض ارادت و ارزوی قبولی طاعات و عبادات باستحضار میرسانم :

موضوع ثبت آنی از یکسال قبل در مطبوعات و رسانه ها و در سخنرانی ها و مصاحبه ها مطرح است بدون اینکه تعریف مشخصی از آن برای خواص یعنی عوامل اصلی اجرائی (دفاتر اسناد رسمی) شده باشد و بطور قطع تهیه نرم افزار مربوطه از دیر زمانی آغاز شده بدون اینکه سران دفاتر با نحوه کار با سیستم اشنا شده باشند و یا در یک جلسه آموزشی و توجیحی بخشهای مختلف آن را دیده باشند و این یعنی احساس خطر....

همکاران حق دارند با اعلام زودرس مرحله اجرای نهائی ان در شهریور ماه  جاری در یک وضعیت بحرانی و در هاله ای از ابهام قرار گیرند و ندانند سرنوشت آنان و مردم در باب اصلی ترین کارشان که همان تنظیم اسناد ملت است به کجا خواهد انجامید!!

 اول : با عنایت به قانون پنجساله توسعه و عدم صراحت آن در بدست گرفتن کامل ثبت آنی توسط سازمان ثبت انتظار این بود که تهیه برنامه و نرم افزار آن با همکاری سازمان ثبت اسناد بدست کانون سردفتران بعنوان تنها مرجع صنفی دفاتر اسناد رسمی سپرده شود تا از طرفی شائبه استیلای کامل سازمان بر سرنوشت دفاتر منتفی و از طرف دیگر سران دفاتر و دفتریاران با تجربه کافی در امر تنظیم اسناد در تهیه این مهم مشارکت داده شوند .

 دوم : به فرض برداشت صحیح از قانون و اختیار قانونی سازمان در اداره همه جانبه آن لازم بود در تهیه نرم افزار و نحوه عملی شدن آن فراخوان داده میشد و با جمع آوری نظرات کارشناسی برنامه ای قدرتمند و با ظرفیت کامل اجرائی گردد خاطر نشان میسازد  ثبت آنی  چه در معنی علمی و چه در معنای عرفی آن یعنی سرعت در تنظیم و تسلیم اسناد مردم است و به فرض آنکه تمام جوانب کار سنجیده شده و توسط کارشناسانی از این حوزه تست شده باشد با وجود دفاتر ثبت سند با همان سبک و سیاق هرگز نخواهد توانست اهداف مورد نظر قانونگذار را عملی سازد زیرا امروز وحتی  بدون استفاده از ثبت آنی هم همکاران قادرند هرتعداد سند مراجعین را در کمترین زمان تولید و پرینت نمایند و آنچه موجب معطلی ارباب رجوع میشود تشریفات سنگین ثبت تمامی متن و محتوای اسناد در دفتر است و ما مشکل نرم افزاری نداشتیم و اگر اندک گرفتاری با شرکتهای خصوصی تهیه کننده نرم افزار هم داشتیم بعلت عدم حمایت متولیانمان در سازمان و کانون بوده است و قابل رفع بود لکن مشکل دفتر یک معضل اساسی بوده و هست و حتی پرینترهای ثبت در دفاتر هم با عنایت به مشکلات مخصوص خود و تثبیت نمودن وضعیت این دفاتر نخواهند توانست بنیادی رفع معضل نمایند لذا لازمه ثبت آنی اصلاح قانون و حذف دفتر از چرخه حرفه است و بدون این حذف انتظار نتیجه و اهداف مورد نظر از ثبت آنی بیهوده است و نه تنها مشکلات مردم و دفاتر حل نخواهد شد بلکه با عنایت به ضعف زیر ساختها و عوامل دست اندرکار الکترونیکی در کشور موجب بروز مشکلات عدیده دیگر نیز خواهد شد و اگر ضعفی نیز در اجرای برنامه ای که اکثریت قریب به اتفاق دفاتر از آن بی اطلاع هستند باشد که مشکلات مضاعف خواهد شد ...

اعضای محترم هیئت مدیره خود نیز بعنوان سردفتر فردا گرفتار این معضلات خواهند بود و همکاران از کانون و هیئت محترم مدیره انتظار دارند هرچه سریعتر رفع نگرانی کنند و این سئوال مطرح است که :

آیا کانون سردفتران از اینهمه استرس و اضطراب همکاران خود مطلع است یا خیر؟ 

آیا از برنامه و نحوه اجرا و نقاط ضعف و قوت آن با خبر است یا خیر؟ اگر بی خبر مانده است که وا اسفا و باید همگی در مقابل نسل آینده و حرفه کتابت شرمنده باشیم و اگر باخبر است انتظار دارند بخشهای مختلف و نحوه اجرای سامانه سراسر مجهول و مبهم را سریعتر اطلاع رسانی نموده و به همکاران خود اطمینان دهد که کار کارشناسی شده و مطلوب است و از اول شهریور ماه جاری هیچگونه خللی در انجام وظایف دفاتر زیر مجموعه پیش نخواهد آمد و در صورتیکه اجرای آن را توام با مشکلاتی میداند بازهم اطلاع رسانی رفع اضطراب خواهد کرد و بنظر میرسد این مهم از وظایف کانون سردفتران است علیهذا بعنوان عضو کوچکی از این حرفه که با همکاران زیادی از سراسر کشور در فضای مجازی و حقیقی در ارتباط هستم از آن بزرگواران استدعا دارم بنحو مقتضی و پیگیریهای مستمر و قبل از گرفتاری بیشتر خانواده بزرگ سردفتری یا با تشکیل جلسه آموزشی و دعوت از استانها و سران دفاتر تهران و با حضور مسئولین واحد فن آوری سازمان و از طریق رونمائی از نسخه موجود نرم افزار  همکاران را آشنا نماید و یا اجرای ثبت آنی را تا تحقق موارد فوق به  تعویق اندازد تا بیش از این سران دفاتر دچار کابوس نباشند

 

سیدعلیرضا طباطبائی بافقی

از طرف

کمیته حقوقی جامعه مجازی وبلاگ نویسان حوزه دفاتر  اسناد رسمی

راه چاره عدم شناسایی توکن توسط کامپیوتر

قابل توجه دوستانی که پس از ووصل نمودن توکن ثبت آنی (مهر الکترونیکی دفترخانه) به کامپیوتر دفتر خانه با پیام عدم شناسایی سخت افزار توکن مواجه میشوند. اینجانب با همفکری با آقای رحمانی به این همکاران توصیه می نمایند درصورتیکه بااین پیام مواجه شدند در ابتدای امر توکن خود به کامپیوتر دفترخانه دیگری که بااین پیام مواجه نشده  وصل نماید که دراین زمان دو حالت به وجود خواهد آمد .

1 – توکن دراین دفترخانه هم شناسایی نمی شود .

2 – توکن توسط کامپیوتر این دفترخانه شناسایی میشود .

الف : در حالت اول که توکن شناسایی نمیشود ، نظر به اینکه در سیستم نرم افزاری صدور گواهی ؛  تاکنون گزینه ابطال گواهی صاده پیش بینی نشده پس امکان ابطال گواهی صادره توسط صادر کننده نیست "که مورد توصیه بعضی از دوستان می باشد " وبرابر نظر مسئولین بخش نرم افزاری سازمان ثبت موارد رفع اینگونه نقایص همزمان با اجرایی شدن ، توسط سیستم اعمال خواهد گردید . " بامسئولیت خود آنها "

پی نوشت :  برابر آخرین اطلاع جناب رحمانی امروز صبح ( شنبه 12 مرداد) گزینه ابطال و گزینه تجدید گواهی در سیستم پیش بینی شده است .)

ب : درحالت دوم که توکن در کامپیوتر همکاری دیگر شناسایی می شود .

در این حالت عیب از توکن وگواهی صادره نیست بلکه از سیستم کامپیوتر دفترخانه می باشد و اشکال از بسته بودن بعضی از پورت ها ی   USBست که می بایست به روش زیر عیب کامپیوتر برطرف شود . این رفع عیب در دو نرم افزار Windows xp  و  Windows 7  بیان می شود

در ویندوز windows xp   : روی گزینه  My computer راست کلیک کرده گزینه انتهایی  properties  انتخاب و کلیک می کنیم . در پنجره ای که باز می شود در منوی بالا گزینه  hardware  انتخاب و کلیک می شود . در پنجره جدید باز شده گزینه  Device manger  انتخاب و کلیک می شود . روی آخرین گزینه   universal serial bus controllers  راست کلیک گرده روی گزینه  Scan for hardware changes کلیک می کنیم تا احرا شود یعنی فایل مزبور با اسکن کردن پورت های usb پورت هایی را که قبلن بسته شده اند ، باز میکند ودراین شرایط توکن توسط سیستم شناسایی خواهد شد.

در ویندوز windows 7   : روی گزینه  My computer راست کلیک کرده گزینه انتهایی  properties  انتخاب و کلیک می کنیم . در پنجره ای که باز می شود  اولین گزینه  سمت چپ از چهار گزینه موجود در زمینه آبی رنگ  Device manger  انتخاب وکلیک می کنیم .

 در پنجره جدید باز شده  روی آخرین گزینه   universal serial bus controllers  راست کلیک گرده

 روی گزینه  Scan for hardware changes کلیک می کنیم تا اجرا شود یعنی فایل مزبور با اسکن کردن پورت های usb پورت هایی را که قبلن بسته شده اند ، باز میکند ودراین شرایط توکن توسط سیستم شناسایی خواهد شد.

امیدوارم  مشکل دوستان با این روش حل شود .

پی نوشت 2 = توصیه  ضروری   برای استفاده از مهر الکترونیکی دفترخانه ( توکن ) حتمن از مرورگر  internet explorer 8  به بالا استفاده نمایید . سیستم احتمالن در مرورگرهای دیگر مثل mozilla firfox  و  google chrome  فعال نخواهد بود . 

نصب توکن ثبت آنی

بادرود به همکاران گرامی 

-

در رابطه با روش استفاده از توکن ثبت آنی زحمتی را جناب طباطبایی عزیز کشیده اند که عین مطلب را دراینجا جهت استفاده شما بزرگواران می آورم  امید است مورد استفاده قرار گیرد .

فرصت را غنیمت شمارید وقت تنگ است و گرفتاری در راه ...

 


 

همکاران بزرگوار

گرچه همگی به مشکلات فراروی واقفید و بیش از حقیر راه به تکلیف میبرید لکن بر خود لازم دانستم در این شب عزیز نکاتی را یاد آور و از خدای سبحان آرزو کنم در این راه پر فراز و نشیب ما را یاری کند تا این پروسه را نیز با موفقیت پشت سر بگذاریم و ظرفیت و توانائی حرفه کتابت بر متولیان امر ثابت گردد ..

1-نظر به اینکه به احتمال قوی از یکشنبه صبح مهر الکترونیکی (توکن) در سامانه اوراق و استعلام اجباری خواهد شد و ممکن است دچار اختلال ولو ساعاتی از وقت اداری گردد لذا توصیه میشود در فرصت باقیمانده حداکثر اوراق سهمیه خود را دریافت نمائید تا درصورت قطعی سیستم تنظیم اسناد مردم مختل نگردد

2-با توجه به اینکه امکان سازگار نبودن سیستم و یا اشکال در توکن تحویلی میرود ضروری است همکارانی که تنها به اخذ توکن اکتفا نموده اند همین امروز آن را به سیستم متصل و فایلهای مورد نیاز را اجرا و در سامانه اوراق با مهر الکترونیکی خود وارد شوند .... طریق عادی نصب و ورود و اتصال توکن ذیلا تقدیم میشود و چنانچه با مشکل روبرو شدید با مراجعه به وبلاگهای عزیزانمان (بنچاق -جناب جمشیدی) و (دفتر 4 سبزوار -جناب لندرانی) و یا (دفتر 788 تهران - جناب صادقیان) مراجعه فرمائید مطمئنا مشکل مرتفع خواهد شد

3-نمیدانم چه شده اینبار شرکت پشتیبان پوز و پرداختهای الکترونیکی قبل از آنکه در مقابل عمل انجام شده قرار گیریم هشدار داده است و سامانه پوز ملی شنبه 12 مرداد از ساعت 18 تا 7 صبح روز یکشنبه قطع خواهد بود لذا توجه شود پرداختها به موقع و حتی الامکان و بر سبیل احتیاط به آخر وقت نیانجامد زیرا ممکن است چند ساعتی هم بعنوان مقدمه قطع باشد

4-شنبه 12 مردادماه حتی الامکان کلیه استعلامها پرینت و چنانچه در این دوروز اخیر سند ملکی تنظیم شده است خلاصه آن از طریق سیستم ارسال و پرینت شود

5-در این شب تقدیر همگی دست به دعا برداریم و از خداوند بخواهیم عاقبت ما و حرفه ما را ختم بخیر نماید

 مراحل اتصال و نصب برای اولین مرتبه :

قبل از هرچیز  توکن را به سیستم متصل نمائید تا از شناسائی آن توسط سیستم و نشستن علامت فلاش سبز رنگ در پائین صفحه دسکتاپ مطمئن شوید و بعد :

ابتدا فایل  http://s4.picofile.com/file/7864558381/SSAA Installer_v7.exe.html را دانلود و آن را اجرا فرمائید و لازم نیست منتظر پیامی باشید همینکه پیام خطا یا ارور ندهد کافی است

مرحله بعد وی پی ان ثبت را وصل و صفحه سامانه ثبت را باز کنید .. در این حالت در بالای صفحه پیام امضای کد سازمان را بر نوار زرد رنگ ملاحظه میفرمائید

با کلیک کردن روی نوار فوق صفحه مربوط به نصب امضای کد سازمان ثبت نمایان میشود که باید روی install کلیک فرمائید

درحالیکه امضای کد در حال نصب است شاهد بارگزاری صفحه خواهید بود و بعد از مدتی صفحه ورود نمودار میشود که باید نام کاربری و رمز ورود را درج و تیک گواهی امضای الکترونیک را بزنید

در حالیکه توکن به سیستم وصل است دکمه تائید را بزنید تا سیستم برای شناسائی توکن فعال شود ... در این حالت باید صفحه  مربوط به گواهی یا مهر الکترونیکی شما نمایش داده شود

دقت شود چنانچه همکاران محترم گواهی امضای دیگری مانند بازرگانی یا مالیاتی هم روی توکن دارند روی مهر الکترونیکی کلیک نموده و آن را ok نمایند

پس از انتخاب و تائید آن صفحه مربوط به user pin باز میشود که لازم است اسم رمز توکن را که در حالت پیش فرض 1234میباشد وارد و login نمائید

پس از ورود رمز و تائید آن معمولا به سامانه سازمان (بخش اوراق ) وارد میشوید و عملیات موفق آمیز بوده است

گاهی ممکن است پس از ورود user pin سیستم با پیام "عملیات ورود در محدوده زمانی مقرر انجام نشد" روبرو میشوید که این پیام در موارد بعدی و بعد از هر خروج و ورود ممکن است نمایش داده شود

این پیام نگران کننده نیست و با یکبار بستن صفحه و اندکی صبوری و باز کردن مجدد صفحه ورود انجام میشود

ضمنا عزیزان میتوانند در حین باز شدن صفحه آبی رنگ سامانه اوراق راست کلیک نموده و با run کردن به صفحه جدید سامانه وارد شوید در این حالت آیکون ذیل روی دسکتاپ شما قرار میگیرد که برای ورود به سامانه از این آیکون استفاده نمایند

امیدوارم به همین راحتی که توکن حقر نصب و شناسائی شد امضای الکترونیک همه همکاران ارجمند هم نصب و راه اندازی گردد و با ارورهای متداول روبرو نشوند در غیراینصورت توصیه میشود سری به وبلاگهای بنچاق و دفتر  سبزوار و دفتر 778 تهران که لینک ان در همین صفحه و سمت چپ وبلاگ وجود دارد بزنید

اراتمند طباطبائی